Skip to main content

Фактор: Китайската тема в правителствената политика - за нетната остатъчна стойност

Линк към видеоанализа в България Аналитика


Китайската тема като център на медиен шум, ще отмине като всички други пиар елементи на правителствената политика, защото няма дълбок и осмислен тил. В обществото също няма да се проведе по-съдържателен и задълбочен дебат. Това е следствието на популистко-повърхностния тип политика, която се провежда у нас почти по всички теми и медии. Но китайската проблематика е значително по-сложна, и качествено по-различна от руската.
Колко души следят новинарската лента от Пекин, изявите на китайския посланик у нас, синтетичните параметри на китайското присъствие в българската икономика и търговия?
След моментната еуфория около форума 16 плюс 1, на който България беше домакин, се загатна за огромни, но не специфично дефинирани възможности. Но след суетата не остава усещане за реални резултати, за останали проекти, които могат да бъдат реализирани.
Това не е специфична слабост на българското правителство спрямо Китай, но и спрямо всеки други значителен потенциален суверенен инвеститор - така беше с Катар, така беше и с китайските суверенни фондове - да си припомним само казуса с Китайската Инвестиционна Корпорация, която управлява над 900 милиарда долара. Не по-добре стоят нещата и с Международните финансови институции - ЕИБ, Световна банка, ЕБВР и т.н. Пари има, проекти няма, способност да генерираме и управляваме подобни проекти още по-малко.
Китайците инвестират в Гърция, в Западните Балкани, в Западна и Източна Европа, но не и в България. То не бяха инвестиции в земеделие, в технологични центрове, дори Али Баба щеше да инвестира.
Приказките за значителни китайски инвестиции у нас не са от вчера, но реалният опит на китайските бизнесмени, които винаги координират действията си китайските власти, не е особено окуражителен.
Изглежда има непреодолим разрив между капацитет и декларации на българските топ политици и държавни чиновници, когато трябва да конвертират думи в дела.
Има само две възможни обяснения - или не могат или не искат.
Примерно, логично бе, да се постави въпрос за китайско участие във финансиране и изграждане на ключови проекти на инфраструктура като жп линията между София и Бургас, защо не и за проект за скоростен влак /не твърдя, че това е единствената дестинация/, или да направят липсваща част от магистрала Хемус, или да се даде тласък на инвестицията в летище Пловдив, преговорите за която разбирам че са зациклили.
Да, китайците строят евтино, бързо, качествено, но са изключително трудни в преговорите за условията на сделките и си защитават интереса професионално, без отстъпки. Трудно ще им "продадем" българския модел за грандкорупционните схеми.
Още по-страшното е, че дори и да се бяха съгласили да реализират някое от начинанията, щяха да се изправят пред неминуема колизия със средата за правенето на бизнес в нашата инфраструктура. Системата изисква постоянно "смазване" чрез корупционно стимулиране на всяко равнище - като започнете от администрацията на малкия град, през областните администрации, агенции, министерства - изобщо на всяко институционално равнище.
Да не говорим за "качествата" на законодателната и съдебна система, в условията на които трябва да се реализира договорната основа за всеки проекти и бизнес. Това, че имате арбитражна клауза, която ви защитава в чуждестранен съд, не дава никаква гаранция за текущо равноправно или предсказуемо третиране от публични и частни субекти, още по-малко са ефективни и бързо правосъдие.
За да стигнем и до работната ръка, в по-общ план до човешкия ресурс. Всеки голям инвеститор и проект изискват достатъчно квалифицирана и производителна работна ръка. Такава в България просто няма. Китайците реализират проекти в Западна Европа, но там уравнението се решава чрез постоянни имиграционен поток и внос на "мозъци". У нас тепърва ще осъзнаваме дълбочината на проблема с изтичането на квалификация, с критичните дефицити на в човешките ресурси и отсъствието на имиграционна политика. Нашите политици изобщо не стоплят за какво иде реч.
Тези "горе", така и не разбраха тънката разлика между правенето на бизнес с Путин и със Си. Около Путин има олигарси, с които нашите приближени на Кой? лесно могат да си договорят сделките, както стана при Южен поток. Проект, които имаше първоначална стойност 1,7 милиарда евро, "набъбна" на няколко етапа и всеки път при смяна на правителство за да отчете "тяхното", до 4,2 милиарда евро. Похарчени без следа до този момент над 200 милиона евро, без да бъде построен нито милиметър от тръбата. Това е новата специализация у нас - да се харчат пари за проекти, които никога няма да се сбъднат.
С подобна оферта разговорите с Китай няма да стигнат до никъде.
Китайските проекти, особено тези в чужбина, силно контролират корупционния елемент, защото затварят и контролират всички критични фази на проектното развитие - от проекта, през търговете и изграждането до пускането в експлоатация. Те управляват проекта, ти получаваш готовия продукт и сметката, която ти оформят като дълг за плащане.
И за ядрената централа в Белене тепърва ще има отрезвяване, особено когато се премине към етапа на договоряне. Всичко това, което в момента се случва, се е случвало преди - и притчата за френските компании, които щели да "съинвестират" /откровена неистина/, и приказките за евтин ток от ядрена централа и това, че финансирането е осигурено без държавни гаранции.
И така до следващия студен душ, до следващия гранд пиар и външнополитически "успех" на поредния топ политик. Камери, фотосесии, големи думи, конграчулейшънс и други измерения на празноглавото самохвалство.
И нищо. Нищо като остатъчна полезна стойност.
А времето минава и оставаме на дъното. Новините за падането ни под 7 милиона, за отлагането на членството в Еврозоната и Банковия съюз, за неприемането ни в Шенген - трябва да се възприемат взаимосвързани частици от една обща верига - тази на добавената бедност вследствие на несъстоялите се реформи и обществено примирение.

Comments

Popular posts from this blog

Независимая Газета: "Изгубените руски илюзии по отминаващата епоха За самопознанието на Русия са необходими знания, а не митове автор"

Валерий Гарбузов - директор на Института за САЩ и Канада Отминаването на една епоха води със себе си много неща: илюзиите и надеждите умират, митовете се разрушават, появяват се нови реалности и се променя средата на живот. Това, с което са живели поколенията, се забравя. Често управляващите елити на авторитарните и тоталитарните политически режими съзнателно формират утопични представи и митове, които целенасочено се разпространяват сред масите. Подобна масова манипулация на общественото съзнание веднага поражда утопично възприятие за света у милиони хора, което позволява да се обединят разнородни политически и социални групи около национален лидер в името на определена цел. В същото време тя е и мощен инструмент за дългосрочно запазване на личната власт. И руската история в никакъв случай не прави изключение тук. За никого не е тайна, че обвинението във външнополитически експанзионизъм никога не е напускало Русия, преследвайки я през цялото ѝ историческо развитие. Именно той се превр

Ще успее ли метежът на Пригожин?

Острият тон в изявлението на Путин по отношение на опита за преврат на Пригожин ( след заканата да смени Путин метежът може да се нарече и преврат ) може да се окаже неефективен, тъй като идва твърде късно и няма достатъчно силно въздействие. Въпреки че твърдата реторика е подходяща, тя може да не възпре Пригожин. Путин винаги е реагирал остро когато е под натиск, но този път е различен, тъй като той вече не притежава цялата власт. Опитът за преврат назряваше от известно време, особено след като Путин и Шойгу наредиха Ч ВК "Вагнер" да премине под контрола на Министерството на отбраната до края на юни. Тази директива отгоре на практика целеше да лиши Пригожин, ключов играч в борбата за властта и наследството на Путин, от единственото му предимство. ЧВК Вагнер , финансирана от руски олигарси и бюджета на Министерството на отбраната, естествено се превърна в огромна сила по време на военните операции в Украйна. Съперничеството между Пригожин и началника на Генералния щаб Ге

Марк Холингсуърт, The Spectator: Подобно на Русия на Путин, България се е превърнала в мафиотска държава

Протест срещу Путин в България В историческа реч пред Конгреса на САЩ на 12 март 1947 г. президентът Труман разглежда застрашителното разпространение на комунизма и съветск ата окупация на Източна Европа. Известна като "Доктрината Труман", той представя бойните линии на Студената война като борба между автокрацията и демокрацията - нещо, което днес звучи странно в Украйна. Съветският "начин на живот се основава на волята на едно малцинство, наложена със сила на мнозинството", заявява президентът Труман. "Той се основава на терор и потисничество, контролирана преса и радио, фиксирани избори и потискане на личните свободи... Свободните народи по света очакват от нас подкрепа за запазване на техните свободи". Неотдавнашни проучвания на общественото мнение показаха, че 80 % от българите смятат корупцията за широко разпространена . Днес страната в Европейския съюз, която най-много прилича на тази авторитарна деспотична държава, е България, която е изпра