Skip to main content

Фактор: Китайската тема в правителствената политика - за нетната остатъчна стойност

Линк към видеоанализа в България Аналитика


Китайската тема като център на медиен шум, ще отмине като всички други пиар елементи на правителствената политика, защото няма дълбок и осмислен тил. В обществото също няма да се проведе по-съдържателен и задълбочен дебат. Това е следствието на популистко-повърхностния тип политика, която се провежда у нас почти по всички теми и медии. Но китайската проблематика е значително по-сложна, и качествено по-различна от руската.
Колко души следят новинарската лента от Пекин, изявите на китайския посланик у нас, синтетичните параметри на китайското присъствие в българската икономика и търговия?
След моментната еуфория около форума 16 плюс 1, на който България беше домакин, се загатна за огромни, но не специфично дефинирани възможности. Но след суетата не остава усещане за реални резултати, за останали проекти, които могат да бъдат реализирани.
Това не е специфична слабост на българското правителство спрямо Китай, но и спрямо всеки други значителен потенциален суверенен инвеститор - така беше с Катар, така беше и с китайските суверенни фондове - да си припомним само казуса с Китайската Инвестиционна Корпорация, която управлява над 900 милиарда долара. Не по-добре стоят нещата и с Международните финансови институции - ЕИБ, Световна банка, ЕБВР и т.н. Пари има, проекти няма, способност да генерираме и управляваме подобни проекти още по-малко.
Китайците инвестират в Гърция, в Западните Балкани, в Западна и Източна Европа, но не и в България. То не бяха инвестиции в земеделие, в технологични центрове, дори Али Баба щеше да инвестира.
Приказките за значителни китайски инвестиции у нас не са от вчера, но реалният опит на китайските бизнесмени, които винаги координират действията си китайските власти, не е особено окуражителен.
Изглежда има непреодолим разрив между капацитет и декларации на българските топ политици и държавни чиновници, когато трябва да конвертират думи в дела.
Има само две възможни обяснения - или не могат или не искат.
Примерно, логично бе, да се постави въпрос за китайско участие във финансиране и изграждане на ключови проекти на инфраструктура като жп линията между София и Бургас, защо не и за проект за скоростен влак /не твърдя, че това е единствената дестинация/, или да направят липсваща част от магистрала Хемус, или да се даде тласък на инвестицията в летище Пловдив, преговорите за която разбирам че са зациклили.
Да, китайците строят евтино, бързо, качествено, но са изключително трудни в преговорите за условията на сделките и си защитават интереса професионално, без отстъпки. Трудно ще им "продадем" българския модел за грандкорупционните схеми.
Още по-страшното е, че дори и да се бяха съгласили да реализират някое от начинанията, щяха да се изправят пред неминуема колизия със средата за правенето на бизнес в нашата инфраструктура. Системата изисква постоянно "смазване" чрез корупционно стимулиране на всяко равнище - като започнете от администрацията на малкия град, през областните администрации, агенции, министерства - изобщо на всяко институционално равнище.
Да не говорим за "качествата" на законодателната и съдебна система, в условията на които трябва да се реализира договорната основа за всеки проекти и бизнес. Това, че имате арбитражна клауза, която ви защитава в чуждестранен съд, не дава никаква гаранция за текущо равноправно или предсказуемо третиране от публични и частни субекти, още по-малко са ефективни и бързо правосъдие.
За да стигнем и до работната ръка, в по-общ план до човешкия ресурс. Всеки голям инвеститор и проект изискват достатъчно квалифицирана и производителна работна ръка. Такава в България просто няма. Китайците реализират проекти в Западна Европа, но там уравнението се решава чрез постоянни имиграционен поток и внос на "мозъци". У нас тепърва ще осъзнаваме дълбочината на проблема с изтичането на квалификация, с критичните дефицити на в човешките ресурси и отсъствието на имиграционна политика. Нашите политици изобщо не стоплят за какво иде реч.
Тези "горе", така и не разбраха тънката разлика между правенето на бизнес с Путин и със Си. Около Путин има олигарси, с които нашите приближени на Кой? лесно могат да си договорят сделките, както стана при Южен поток. Проект, които имаше първоначална стойност 1,7 милиарда евро, "набъбна" на няколко етапа и всеки път при смяна на правителство за да отчете "тяхното", до 4,2 милиарда евро. Похарчени без следа до този момент над 200 милиона евро, без да бъде построен нито милиметър от тръбата. Това е новата специализация у нас - да се харчат пари за проекти, които никога няма да се сбъднат.
С подобна оферта разговорите с Китай няма да стигнат до никъде.
Китайските проекти, особено тези в чужбина, силно контролират корупционния елемент, защото затварят и контролират всички критични фази на проектното развитие - от проекта, през търговете и изграждането до пускането в експлоатация. Те управляват проекта, ти получаваш готовия продукт и сметката, която ти оформят като дълг за плащане.
И за ядрената централа в Белене тепърва ще има отрезвяване, особено когато се премине към етапа на договоряне. Всичко това, което в момента се случва, се е случвало преди - и притчата за френските компании, които щели да "съинвестират" /откровена неистина/, и приказките за евтин ток от ядрена централа и това, че финансирането е осигурено без държавни гаранции.
И така до следващия студен душ, до следващия гранд пиар и външнополитически "успех" на поредния топ политик. Камери, фотосесии, големи думи, конграчулейшънс и други измерения на празноглавото самохвалство.
И нищо. Нищо като остатъчна полезна стойност.
А времето минава и оставаме на дъното. Новините за падането ни под 7 милиона, за отлагането на членството в Еврозоната и Банковия съюз, за неприемането ни в Шенген - трябва да се възприемат взаимосвързани частици от една обща верига - тази на добавената бедност вследствие на несъстоялите се реформи и обществено примирение.

Comments

Popular posts from this blog

Вярата не се преподава, тя се живее

И търсят духът на Караджата... Разделението между църква и държава не е просто модерна прищявка или плод на секуларизъм. То е дълбоко осъзнат принцип, формиран след векове на исторически опит, който доказва, че когато църквата и държавата се смесват, и двете страдат – първата губи своята духовна чистота, а втората – своята институционална стабилност. Въпреки това, периодично се чуват призиви за въвеждане на задължително религиозно обучение в българските училища, често облечени в реторика за „укрепване на традиционните ценности“ или „възраждане на националната идентичност“. Но тези предложения крият сериозни рискове – не само за личната свобода, но и за самата вяра и все още крехката ни демокрация. Вярата като тайнство, а не учебен предмет Вярата в Бог, както и всяко истинско духовно търсене, не може да бъде сведена до набор от правила, текстове или формули. Тя не е като математика или история, които могат да бъдат преподавани като факти и дати. Вярата е тайнство – интимен процес, ко...

Членството в еврозоната – стратегически приоритет, който може да свали правителството на ГЕРБ, БСП, ИТН и ДПС

Вместо да се фокусират върху държавническата задача за присъединяване към еврозоната, партиите като ГЕРБ, БСП, ИТН и ДПС продължават да си играят на дребно, използвайки тази тема за политически интриги. А тя не е приоритет само на „Продължаваме промяната – Демократична България“ (ППДБ), а на целия български бизнес и на проевропейските сили у нас. Дилемата пред тях е ясна: или влизаме в еврозоната , или увеличаваме заплатите на силовите структури с над 50%, което прави бюджетната дисциплина невъзможна. Тук неволно си припомняме притчата за трите плика: При първата криза: „Обвини предшествениците си.“ При втората криза: „Обвини медиите и международното положение.“ При последната криза: „Подготви три плика за следващите.“ Днес първият плик вече е отворен. Делян Добрев, „момчето за всичко“ на Борисов, направи нескопосан опит да обвини ППДБ за състоянието на финансите, макар увеличението на заплатите в МВР да е изцяло дело на ГЕРБ и подкрепяния от тях Делян Пеевски. Асен Василев ясно им ка...

Денят след, като размисъл за деня преди изборите.

Вече няма съмнение, че ГЕРБ и ДПС са две лица на една и съща монета. Зависимостите са асиметрични, тоест Пеевски държи силните карти, но Борисов ще бяга от правителство на ГЕРБ и ДПС като дявол от тамян. Защото не може да управлява по друг начин, освен този, който доведе до 2020 година. До тук тривия. Стратегията им включва обезличаване на ППДБ и повече интриги за да ги разделят на принципа – добрите от ДаБГ и лошите от ППДБ. Още от сега започнаха. Няма да успеят, защото в момента в който някой от лидерите понечи да направи опит да възстанови комуникацията за власт с ББ е приключил окончателно като политик. Вече не може да мине номера, аз ще говоря само с Борисов, защото не можеш да говориш с него без да виждаш сянката на Пеевски. Да го кажа в прав текст – да, за тези избори са единствената алтернатива, но не за следващите, ако още си мислят, че са незаменими и незаобиколими, и че имат крепостен електорат, много силно грешат. Изобщо на тези избори ще катастрофира цялата политическа л...