Skip to main content

Електромобилите uber alles, но не над разума

"Дори ако Британия, Франция и Западния свят, като цяло, преминат сто процента на електроавтомобили, ще бъде прекрасно, но това няма да бъде достатъчно.... Все още има по-малко развити икономики, които няма да могат да направят този преход". 
“Even if the UK, France and the Western world, in general, will all go to 100 percent electric vehicles, that would be great, but that wouldn’t be enough…We still have less advanced economic economies that cannot do that switch.” 
Ben van Beurden, CEO of Royal Dutch Shell (7/28)

Моят принос към дебата за въглеродната неутралност/тежест на електроавтомобилите. От двете вероятности да се окажем прекалени оптимисти или песимисти по отношение скоростта и най-вече мащаба на навлизане на електромобилите на пазара, по-щадящата здравето и финансите е песимистичната. Защото хиперболизацията на лекотата на прехода към електромобили може и вече ни докарва много беди - нерационални очаквания, които лесно могат да се превърнат в непредвидени и нежелани негативни последствия.
Ключовият въпрос не е дали си струва или не, а най-вече в трезвата оценка на способността да реализираме подобен преход, да управляваме последствията и опасността от щраусов рефлекс - да не забелязваме никой освен егото на собствените си амбиции.
Не само като глобални граждани, а като граждани на България, участници и съотговорници във възпроизводството на националното богатство.
В потвърждение на цитираните по-горе думи, казани от шефа на Шел - напълно съзнавам, че еко и прочие зелени, веднага ще го отхвърлят като "заинтересован", съгласете, че в тях има доста мъдрост. Трудно ще поспорите с това.
Опитайте се да сметнете колко ще струва прехода, кой ще го плати, кой ще произведе електроавтомобилите, които да заместят бензиновите и дизеловите, кой ще рециклирира последните и кой ще сметне въглеродния отпечатък на електроавтомобилите не по отношение на конкретната единица електроавтомобил, а по отношение на общата системна стойност СО2 отпечатъка при прехода на единица електроавтомобил. И къде е нашето място в тази верига от събития, от възможности и рискове да загубим или да спечелим.
Грубата сметка е тези 30 хиляди долара за най-новата "Тесла" умножете по автомобилния парк в страната в хоризонт от 15 години. Това са 60 милиарда долара!? И при това само за придобиване.
За да ги имаме трябва да произведем стоки и услуги, да ги изнесем, за да имаме валутата, с която да купим тези електроавтомобили. Можем да намалим част от сметката като започнем да произвеждаме някаква част у нас - независимо дали цял електроавтомобил или детайли и възли за него. Но това няма как да се самослучи, ако нямаме стратегия и не се позиционираме на глобалния пазар. Това със заклинания за ползите на електроавтомобилите само няма как да стане.
 Ако и когато мога ще си купя електроавтомобил. Но не преди това и не на всяка цена, само защото някой от една страна ми е забранил да карам бензинов, но от друга не ми е предложим достъп до електроавтомобил, който е поносим.
А сега отнесете казаното от шефа на Шел към родната действителност - не става дума за едни хора от центъра на София или за по-богатите да минат на електроавтомобили, но и за ромите и за бедните, жители на по-малките градове и села.
Не става дума за амбиции на и за елита.

Comments

Popular posts from this blog

Независимая Газета: "Изгубените руски илюзии по отминаващата епоха За самопознанието на Русия са необходими знания, а не митове автор"

Валерий Гарбузов - директор на Института за САЩ и Канада Отминаването на една епоха води със себе си много неща: илюзиите и надеждите умират, митовете се разрушават, появяват се нови реалности и се променя средата на живот. Това, с което са живели поколенията, се забравя. Често управляващите елити на авторитарните и тоталитарните политически режими съзнателно формират утопични представи и митове, които целенасочено се разпространяват сред масите. Подобна масова манипулация на общественото съзнание веднага поражда утопично възприятие за света у милиони хора, което позволява да се обединят разнородни политически и социални групи около национален лидер в името на определена цел. В същото време тя е и мощен инструмент за дългосрочно запазване на личната власт. И руската история в никакъв случай не прави изключение тук. За никого не е тайна, че обвинението във външнополитически експанзионизъм никога не е напускало Русия, преследвайки я през цялото ѝ историческо развитие. Именно той се превр

Ще успее ли метежът на Пригожин?

Острият тон в изявлението на Путин по отношение на опита за преврат на Пригожин ( след заканата да смени Путин метежът може да се нарече и преврат ) може да се окаже неефективен, тъй като идва твърде късно и няма достатъчно силно въздействие. Въпреки че твърдата реторика е подходяща, тя може да не възпре Пригожин. Путин винаги е реагирал остро когато е под натиск, но този път е различен, тъй като той вече не притежава цялата власт. Опитът за преврат назряваше от известно време, особено след като Путин и Шойгу наредиха Ч ВК "Вагнер" да премине под контрола на Министерството на отбраната до края на юни. Тази директива отгоре на практика целеше да лиши Пригожин, ключов играч в борбата за властта и наследството на Путин, от единственото му предимство. ЧВК Вагнер , финансирана от руски олигарси и бюджета на Министерството на отбраната, естествено се превърна в огромна сила по време на военните операции в Украйна. Съперничеството между Пригожин и началника на Генералния щаб Ге

Марк Холингсуърт, The Spectator: Подобно на Русия на Путин, България се е превърнала в мафиотска държава

Протест срещу Путин в България В историческа реч пред Конгреса на САЩ на 12 март 1947 г. президентът Труман разглежда застрашителното разпространение на комунизма и съветск ата окупация на Източна Европа. Известна като "Доктрината Труман", той представя бойните линии на Студената война като борба между автокрацията и демокрацията - нещо, което днес звучи странно в Украйна. Съветският "начин на живот се основава на волята на едно малцинство, наложена със сила на мнозинството", заявява президентът Труман. "Той се основава на терор и потисничество, контролирана преса и радио, фиксирани избори и потискане на личните свободи... Свободните народи по света очакват от нас подкрепа за запазване на техните свободи". Неотдавнашни проучвания на общественото мнение показаха, че 80 % от българите смятат корупцията за широко разпространена . Днес страната в Европейския съюз, която най-много прилича на тази авторитарна деспотична държава, е България, която е изпра