Skip to main content

Електромобилите uber alles, но не над разума

"Дори ако Британия, Франция и Западния свят, като цяло, преминат сто процента на електроавтомобили, ще бъде прекрасно, но това няма да бъде достатъчно.... Все още има по-малко развити икономики, които няма да могат да направят този преход". 
“Even if the UK, France and the Western world, in general, will all go to 100 percent electric vehicles, that would be great, but that wouldn’t be enough…We still have less advanced economic economies that cannot do that switch.” 
Ben van Beurden, CEO of Royal Dutch Shell (7/28)

Моят принос към дебата за въглеродната неутралност/тежест на електроавтомобилите. От двете вероятности да се окажем прекалени оптимисти или песимисти по отношение скоростта и най-вече мащаба на навлизане на електромобилите на пазара, по-щадящата здравето и финансите е песимистичната. Защото хиперболизацията на лекотата на прехода към електромобили може и вече ни докарва много беди - нерационални очаквания, които лесно могат да се превърнат в непредвидени и нежелани негативни последствия.
Ключовият въпрос не е дали си струва или не, а най-вече в трезвата оценка на способността да реализираме подобен преход, да управляваме последствията и опасността от щраусов рефлекс - да не забелязваме никой освен егото на собствените си амбиции.
Не само като глобални граждани, а като граждани на България, участници и съотговорници във възпроизводството на националното богатство.
В потвърждение на цитираните по-горе думи, казани от шефа на Шел - напълно съзнавам, че еко и прочие зелени, веднага ще го отхвърлят като "заинтересован", съгласете, че в тях има доста мъдрост. Трудно ще поспорите с това.
Опитайте се да сметнете колко ще струва прехода, кой ще го плати, кой ще произведе електроавтомобилите, които да заместят бензиновите и дизеловите, кой ще рециклирира последните и кой ще сметне въглеродния отпечатък на електроавтомобилите не по отношение на конкретната единица електроавтомобил, а по отношение на общата системна стойност СО2 отпечатъка при прехода на единица електроавтомобил. И къде е нашето място в тази верига от събития, от възможности и рискове да загубим или да спечелим.
Грубата сметка е тези 30 хиляди долара за най-новата "Тесла" умножете по автомобилния парк в страната в хоризонт от 15 години. Това са 60 милиарда долара!? И при това само за придобиване.
За да ги имаме трябва да произведем стоки и услуги, да ги изнесем, за да имаме валутата, с която да купим тези електроавтомобили. Можем да намалим част от сметката като започнем да произвеждаме някаква част у нас - независимо дали цял електроавтомобил или детайли и възли за него. Но това няма как да се самослучи, ако нямаме стратегия и не се позиционираме на глобалния пазар. Това със заклинания за ползите на електроавтомобилите само няма как да стане.
 Ако и когато мога ще си купя електроавтомобил. Но не преди това и не на всяка цена, само защото някой от една страна ми е забранил да карам бензинов, но от друга не ми е предложим достъп до електроавтомобил, който е поносим.
А сега отнесете казаното от шефа на Шел към родната действителност - не става дума за едни хора от центъра на София или за по-богатите да минат на електроавтомобили, но и за ромите и за бедните, жители на по-малките градове и села.
Не става дума за амбиции на и за елита.

Comments

Popular posts from this blog

Отворено "кърваво" писмо до башбаканинът Борисов относно вампира Белене

Ваше превъзходителство,

Превъзходителство, защото превъзхождате всички българи по възможността да влияете върху съдбоносни за мен и за моите съграждани въпроси, сред които се откроява вампира Белене. Никой от нас не е упълномощил когото и да било от вас на избори, да преговоря от наше име и да рестартира трупът на проекта Белене. В този смисъл нямате изрично пълномощия от народа.
Ваше, защото не сте мой, макар че частица от мен винаги се е надявала, че в критични моменти здравия разум на момчето от Банкя ще надделее. Очевидно съм се лъгал и коренните инстинкти са отстъпили място на "съображения" и на "занаята на властимащия", научен на жълтите павета или в луксозните коли.
Както мнозина членове и симпатизанти на ГЕРБ, някои от нас са вярвали, че в тази игра на надиграване с петата колона на Русия - олигарсите - политически и бизнес, ще съумеете да сложите най-отпред националните интереси и да опазите Отечеството, като възрожденците в онези времена.
Време е да мисли…

Клуб Z: България без собствен добив – само с руски газ Ако сте против – сте русофоб

Линк към оригинала в Клуб Z
Тази снимка Ви казва всичко. За гротескното невежество, за лъжепатриотизма или руските патриоти, обгърнали се с българско знаме, за това кой поръчва музиката, кой свири? Български аналози на руските рокери „нощни вълци“, полувоенни формирования, „патриотични“ партии на власт, които подстрекават, за наетите под наем „еко“ партизани. Не хибридна война и пета колона, а терористи в пълния смисъл на думата. За сега не взривяват бомби, но задраскват цяла една индустрия, което като ефект е много по-голям от един взрив. Да, формално няма убити и жертви, но вместо през демократичен процес и балансиран диалог да се управлява обществото и неговия избор, чрез диктат и ултиматуми Ви заповядват – точно като тоталитаристи –какво може да правите и какво не можете, кому и колко да дадете, чий газ да купувате.  Накрая жертви са цялото общество и потребителите, които плащат по-високи цени, остават по-дълго бедни и без Вашето съгласие, без решение на правителство и Парламент, из…

Пред визитата на Борисов в Москва - европредседателски терзания по казуса МН-17

Не му върви на премиера Борисов напоследък. От Москва го издадоха, че ще ходи там, като излезе че не го прави по собствена воля /този вариант предполага сам да обяви посещението си/, а го "очакват". Опита се да манкира с визита в Киев, за "баланс", но публикуването на резултатите от разследването по свалянето на гражданския самолет полет МН-17 направо го извади от релсите.
Ето и улимативният евротест за Европредседателя Борисов
Путин и Русия от два дни са официално обявени за виновни за свалянето на граждански самолет МН-17. Разследването е установило извън всякакво съмнение съпричастността на руското ръководство към трагедията.
ЕК (Могерини)  и НАТО(Столтенберг) излязоха с официални заявления, които призовават Москва да поеме отговорност. 
Френският президент Макрон пред камерите на руските телевизии и пред самия Путин заяви на днешната пресконференция, че е абсолютно уверен в обективността на разследването. Руският президент се опита да излезе от ситуацията, но накра…