Skip to main content

Лична декларация на данъкоплатеца Василев

От както се помня плащам своите данъци, включително тези върху доходите, дивидентите и върху печалбите. Това е мой дълг и отговорност като гражданин. Питам защо аз имам това съзнание, а корпоративният гражданин Лукойл-Нефтохим не ?
Моята лепта в общото е несравнима с тази на корпорацията, но отговорността изглежда също. Средствата в бюджета все недостигат - било да се построят или поддържат пътища, било да се платят сметките по социално подпомагане на различни групи.
Въпросът, който поставям, не е само мой, а на всички които си плащат данъците съвестно. Аз си върша своята част от сделката с моята държава, но това, което важи за мен, не важи за Големия Лукойл. Говорим за солидарност, за равно третиране, за равни прави и споделена отговорност.
За всеки лев, който изкарваме с труда си, трябва да рискуваме, да се борим за клиенти, с конкуренцията от всякакъв вид. Лукойл-Нефтохим има гарантиран от монополния си статут пазарен дял, след който следват "правото" на монополни ренти, осигурени му в спокойствие от правителство, КЗК, депутати и институции. Отвсякъде държавата му е осигурила памперси, а нормалните хора се борят за да оцелеят.
Спокойствието на Големия Данъкоплатец е допълнително гарантирано от тоталния контрол над акцизните складове, които са задължителни. Без тях не можете да внесете горива. Изглежда, обаче, и това не му е достатъчно, защото е хвърлил поглед и върху останалите 30 процента дял в пазара, който се държи от средни и малки бензиностанции. За новия лобистки закон в Народното събрание говоря.
Всичко е гарнирано със загриженост за бюджета, за сивата икономика, за борбата с контрабандата!? Същите Лукойл, които при над 65 милиарда лева приходи за последните десет години нямат стотинка данък печалба.
Има две понятия, които се разглеждат като потенциално приложими в подобни случаи, едното е укриване на данъци и избягване на данъци. Разликата е съществена, укриването е престъпление, но крайния ефект не е. В случая, по-скоро става дума за избягване на данъци чрез оптимизацията им. Напълно законна операция. Не за законността иде реч, а за разликата в моралната и социална отговорност, защото и корпорациите носят подобна социална отговорност, каквато носим ние с вас.
Лукойл-Нефтохим инвестира над два и половина милиарда лева в инсталация и технологии за преработка на суров нефт с по-високо съдържание на сяра - каквато е сместта Уралс, която излиза на Новоросийск, вместо да внася от други страни по-лек и качествен, а често и по-евтин суров нефт. Ето ви решение, което е направено без никаква оценка за влияние върху бюджета на страната, а само за да осигури гарантиран внос на руски суров нефт и да обезпечи приходите на звената в добива на нефт в рамките на групата компании Лукойл. Това е именно свързаността, която позволява на рафинерията да "оптимизира" самостоятелно финансовите си резултати, като вместо да инвестира милиарди за да осигури покупка на конкретен сорт суров нефт от конкретна дестинация и дълбочинна преработка, можеше да купува по-лек, често по-евтин и качествен нефт от другаде.
От управленска гледна точка инвестицията може и да е оправдана, тъй като гарантира приходите на други звена в базирани в Русия - компаниите нагоре по веригата в Лукойл, които добиват. В руския федерален и републикански бюджети, там където нефта се добива, постъпват данъци. Интересът на руската държава е защитен, на българската не. От гледна точка на българския бюджет, обаче, си е тотална щета. Всичко е заради крайния потребител у нас, който плаща сметката надолу по веригата и обратно в Русия. и схемата се гарантира от държавата ни.
Може със сигурност да предполагате, че ако рекат и НАП спят, още дълги години компанията може да не отчита печалби.
Гледам, че сега се готвят за поредната "инвестиция" в капацитет за производство на полипропилен. Ако никой не осъществи контрол върху инвестицията и не одитира за трансферно ценообразуване, няма никаква гаранция, че ситуацията няма да се повтори и новия дълг да се амортизира в следващите десет години..
Добавете към "оптимизацията" на финансовите резултати на рафинерията и други техники, като се започне от осчетоводяването на дисконтите между Брент и Уралс, през свитите рафинерни такси и остъпките при продажбите на едро - изобщо по цялата верига и ще получите купища допълнителни вратички.
Не, не винете само НАП - имам източници, които до този момент не са ме подвеждали, които твърдят, че агенцията отдавна е "в час", правили са ревизии, доклади, предложения. Но "от горе" са дърпали ръчната спирачка. В същото време същите, които ентусиазирано искат да облагат цигарите без дим, защото ощетявали бюджета с 15-20 милиона лева, проспиват милиарди несъбрани данъци, и на всичко отгоре обвиняват други в "популизъм". Това на всички езици се нарича демагогия.
Не се чудете защо това е възможно, отговорът не е сложен - именно върху схемата на вторично преразпределение на ползите във веригата, която реализира Лукойл у нас, се крепи и зависи значителна част от "елита".
В България "сделката с дявола" върви без проблем, но в Румъния закъса и румънците си взеха своето и предоговориха условията. Сега Лукойл-Румъния започна да отчита печалби и увеличи постъпленията в бюджета.
У нас от кумова срама на последните срещи на премиера с президента на Лукойл Вагит Алекперов се заговори, че компанията вече щяла да плаща данък печалба. Дори представителят на Борисов - Румен Овчаров - потвърди, че миналата година щяло да има печалба. Да, ама не, както казваше класика Бочаров.
Не само, че няма да платят на държавата, но искат още повече, искат всичко - чрез чрез лобистския проект закон прокарван пред Емил Димитров. В същност това е идеята - да осигурят допълнителни приходи за сметка на малките, за да могат да отчетат някаква печалба и успокоят духовете.
Напомням, за да стане ясно - това, което Лукойл отчитат като принос към бюджета, постъпленията от ДДС, не тяхно - те събират този данък от името на държавата и го плащат не те, а потребителя. От счетоводна и инвестиционна гледна точка Лукойл след десет годишни загуби би трябвало да е сериозно декапитализирана, което да постави въпроса за качеството на управление на ключов за значението на България актив. Една оценка би трябвало да покаже съотношението между активи и дълг, причините за загуби, което пък отваря въпрос за претенции на държавата към акционерите, които търпят подобно управление, което ги лишава от дивиденти, а бюджета от данъци. Всичко това може да се оформи като пропуснати ползи и щети, като задължение, да се наложат обезпечителни мерки, за да си вземе кесаря кесаревото. Защото липсата на приходи от данък печалба за държавата е сериозен аргумент да предприеме действия срещу Лукойл, включително форензик разследвания и независими одити за трансферно ценообразуване. Това не е въпрос на умосъзерцание, а на дълг и отговорност на НАП и правителството. Това, че не го правят го отнасяме към зависимости на лицата, които стоят на върха на държавата и които подлежат на криминално преследване.
Няма как България да бъде сигурна и просперираща, докато ние малките съвестни данъкоплатци събираме като пчелички меда в държавния бюджет, а големите "мечки" бутат кошера, като изнасят меда за Русия.
Аз, обикновеният гражданин срещу корпоративния гражданин Лукойл. Патриотично ми е.

Comments

Popular posts from this blog

Денят след, като размисъл за деня преди изборите.

Вече няма съмнение, че ГЕРБ и ДПС са две лица на една и съща монета. Зависимостите са асиметрични, тоест Пеевски държи силните карти, но Борисов ще бяга от правителство на ГЕРБ и ДПС като дявол от тамян. Защото не може да управлява по друг начин, освен този, който доведе до 2020 година. До тук тривия. Стратегията им включва обезличаване на ППДБ и повече интриги за да ги разделят на принципа – добрите от ДаБГ и лошите от ППДБ. Още от сега започнаха. Няма да успеят, защото в момента в който някой от лидерите понечи да направи опит да възстанови комуникацията за власт с ББ е приключил окончателно като политик. Вече не може да мине номера, аз ще говоря само с Борисов, защото не можеш да говориш с него без да виждаш сянката на Пеевски. Да го кажа в прав текст – да, за тези избори са единствената алтернатива, но не за следващите, ако още си мислят, че са незаменими и незаобиколими, и че имат крепостен електорат, много силно грешат. Изобщо на тези избори ще катастрофира цялата политическа л...

Истинските виновници не са в доклада на Парламентарната комисия по договора на Булгаргаз и Боташ

  Този документ, който BG Elves показват доказва, че движещият фактор за договора Боташ - Булгаргаз е Владимир Малинов, който настоява Даница Златева да го подпише, а тя се разсейва, защото съзнава, че са я поставили "на дузпата". Междувременно без тристранния протокол между Боташ, Булгартрансгаз и Булгаргаз договор между Булгаргаз и Боташ нямаше да има. В случая Булгаргаз е натиснат отстрани - от БТГ и отгоре от министъра да подпише договор, който е неизгоден за компанията. А сега цялата история. Владимир Малинов, за да остане на поста си, още при първото служебно правителство на Румен Радев, на Янев, предава в президенството пътната карта на Турски проект. Борисов е бесен, но Пеевски взема Малинов под свое крило. Тъй като картата се търси навсякъде, но е изобличителен документ и за самия Радев, тоест е горещ картоф, съдържанието и е експлозивно /за знаещите и желаещите да я интерпретират като последствия/, президентът Радев нарежда, картата да се даде на назначения от него ...

Борисов се опитва да се договори със Запада за продължението на модела Луканов

  Борисов реши, че не може да отстъпва по темата Турски поток, и започна да се гордее с него, дори под заплаха да влезе в Магнитски /Дамоклевият меч все още виси/, защото се разпада цялата конструкция и логика на властта, заради която влезе в политиката преди повече от 20 години. Тогава задкулисието реши да смени Иван Костов, защото се уплаши, че не може да го контролира. Борисов бе още никой за да смени Костов, за това първо в играта влезе магията на монарха, и след това пласираха и нашия Путин /генералът от силовите структури/. Днес Борисов започна да показва "зъби" и да заплашва с разглобка, ако ППДБ и западните ни партньори не приемат неговия модел за корупция с елементи на атлантизъм, както на времето Западът прие моделът на прехода на Луканов. Без пълен контрол върху службите, прокуратура, регулатори, той не може да съществува. За това и новата сглобка няма да проработи, поне в този вид, който си я представят в ППДБ. Говорим за условния или обобщаващ образа на новия ели...