Skip to main content

Altetnatives & Analyses: България е откъсната от света при пазара на горивата - емблемата на олигархичната власт

Суровият петрол се срива, ние оставаме със стабилно високи цени. 
Действително няма по-ярък и прецизен измерител на равнището на плененост на държавата от олигархични интереси, на тотално господство на грандкорупцията от откъсването на вътрешния пазар на горивата от тенденциите на глобалния пазар. България де факто е извън този пазар.
Цените на бензиноколонките у нас отдавна не отразяват динамиката в цените на суровия петрол. Те де факто са същите както бяха, когато суровия петрол струваше над 70 долара за барел. А днес е наполовина!?
Разликата за сорта Уралс МЕД, който се търгува като референтен за рафинерията в Бургас се движи на днешните търгове между 34-36 долара на барел. Виж тук. И това не е от вчера, нито ще завърши утре.
Предишните подобни нива през 2008 година цените на бензина и дизела са се движили между 1,75 и 1,85 лева за литър. Виж тук. Отново да напомним, между този период и настощия по веригата на стойността на суровия нефт до краен продукт - бензин или дизел, не се е променило. Нито акцизите, нито данък добавена стойност, нито такси, нито мита, да не говорим за разходите по рафиниране. Тоест няма как да кажат, че има нещо скрито, което ние не разбираме.
Да видим какви са данните за цените на горивата за днес

Източник тук.
Знаете ли какви са сумите на умножената разлика между цените между 2008 година есента и сега по количества продадени горива годишно у нас - над 1 милиард лева!? Това е годишния данък корупция и пленен пазар, която българските потребители надплащат, над пазарно справедливата цена. 
Всички институции призвани да следят да няма злоупотреби с монополно положение, ценови паралелизъм и свръхпечалби са дефакто блокирани от корупционните схеми на властта, покровителствени от премиер, правителство, Парламент, главен прокурор, медии и задкулисие.
Тази колосална сума, при нормално управление, можеше да ни спести другата корупционна схема - тази с тол системата и да се насочи към по-добри пътища, заедно с повишените такси за транзита от тежкотоварни и други автомобили.
Да обърна внимание, че през по-високите цени на горивата у нас се извършва чутовно преразпределение на богатство, финансират се задкулисието на властта и най-вече обрича се България на бедност, тъй като по-високите цени на горивата отнемат конкурентноспособност на всеки български гражданин или компания. В последна сметка отнемат и непроизведен вътрешен продукт, заради "спъната" конкурентноспособност. 
Кумулативният пряк и непряк ефект от корупцията при горивата се измерва с повече от 5 милиарда лева годишно, ако се отчете високата средната енергоинтензивност и свръхчувствителност на икономиката ни към цените на енергията. 

Comments

Popular posts from this blog

Денят след, като размисъл за деня преди изборите.

Вече няма съмнение, че ГЕРБ и ДПС са две лица на една и съща монета. Зависимостите са асиметрични, тоест Пеевски държи силните карти, но Борисов ще бяга от правителство на ГЕРБ и ДПС като дявол от тамян. Защото не може да управлява по друг начин, освен този, който доведе до 2020 година. До тук тривия. Стратегията им включва обезличаване на ППДБ и повече интриги за да ги разделят на принципа – добрите от ДаБГ и лошите от ППДБ. Още от сега започнаха. Няма да успеят, защото в момента в който някой от лидерите понечи да направи опит да възстанови комуникацията за власт с ББ е приключил окончателно като политик. Вече не може да мине номера, аз ще говоря само с Борисов, защото не можеш да говориш с него без да виждаш сянката на Пеевски. Да го кажа в прав текст – да, за тези избори са единствената алтернатива, но не за следващите, ако още си мислят, че са незаменими и незаобиколими, и че имат крепостен електорат, много силно грешат. Изобщо на тези избори ще катастрофира цялата политическа л...

Истинските виновници не са в доклада на Парламентарната комисия по договора на Булгаргаз и Боташ

  Този документ, който BG Elves показват доказва, че движещият фактор за договора Боташ - Булгаргаз е Владимир Малинов, който настоява Даница Златева да го подпише, а тя се разсейва, защото съзнава, че са я поставили "на дузпата". Междувременно без тристранния протокол между Боташ, Булгартрансгаз и Булгаргаз договор между Булгаргаз и Боташ нямаше да има. В случая Булгаргаз е натиснат отстрани - от БТГ и отгоре от министъра да подпише договор, който е неизгоден за компанията. А сега цялата история. Владимир Малинов, за да остане на поста си, още при първото служебно правителство на Румен Радев, на Янев, предава в президенството пътната карта на Турски проект. Борисов е бесен, но Пеевски взема Малинов под свое крило. Тъй като картата се търси навсякъде, но е изобличителен документ и за самия Радев, тоест е горещ картоф, съдържанието и е експлозивно /за знаещите и желаещите да я интерпретират като последствия/, президентът Радев нарежда, картата да се даде на назначения от него ...

Борисов се опитва да се договори със Запада за продължението на модела Луканов

  Борисов реши, че не може да отстъпва по темата Турски поток, и започна да се гордее с него, дори под заплаха да влезе в Магнитски /Дамоклевият меч все още виси/, защото се разпада цялата конструкция и логика на властта, заради която влезе в политиката преди повече от 20 години. Тогава задкулисието реши да смени Иван Костов, защото се уплаши, че не може да го контролира. Борисов бе още никой за да смени Костов, за това първо в играта влезе магията на монарха, и след това пласираха и нашия Путин /генералът от силовите структури/. Днес Борисов започна да показва "зъби" и да заплашва с разглобка, ако ППДБ и западните ни партньори не приемат неговия модел за корупция с елементи на атлантизъм, както на времето Западът прие моделът на прехода на Луканов. Без пълен контрол върху службите, прокуратура, регулатори, той не може да съществува. За това и новата сглобка няма да проработи, поне в този вид, който си я представят в ППДБ. Говорим за условния или обобщаващ образа на новия ели...