Skip to main content

Интервю за Дебати.бг: Булгаргаз играе ролята на филиал на Газпром

Инициативата „Справедливи цени на горивата“ и група експерти (Трайчо Трайков,Мартин Владимиров, Ивайло Дерменджиев и Красен Станчев) се обърнаха в края на май с отворено писмо към правителството да не пропуска шансовете за компенсации от „Газпром“ по делото, което ЕК води срещу компанията за злоупотреба с господстващо положение. Писмото алармира за действията на служебния кабинет, които не защитават интересите на България по най-добрия начин. В четвъртък, инициаторите на писмото, организираха конференция, за да разяснят проблема. Според тях, в представената от България позиция пред ЕК се иска да се приложи чл. 9 на Регламент 1 от 2003-та, който е в интерес на „Газпром“ и компанията няма да плати на страната ни нанесените щети. Според Илиян Василев, в рамките на 10 години, те възлизат на около 4.5 млрд. лв. Другата възможност била правителството да иска прилагане на чл. 7. Той предполага компенсации и е поискан от всички останали засегнати страни. Експертите предлагат страната ни да допълни позицията си. „Справедливи цени на горивата“ ще внесе становище, което ще иска ЕК да приложи член 7 за всички засегнати страни. По темата разговаряме с Илиян Василев. Г-н Василев как си обяснявате позицията на България по делото на ЕК срещу „Газпром“ – тя е твърде предпазлива, на фона на това, че сме сред най-засегнатите страни от завишените цени на газа? Това трудно може да се интерпретира като изненада: че разследването на ЕК срещу „Газпром“ никога не е било съпроводено с информация от българска страна. България просто попадна в щастливо стечение на обстоятелствата, че други страни и самата ЕК се самосезира по злоупотребата с пазарно положение на „Газпром“ и бяхме посочени като една от най-пострадалите страни. Но ние никога сме се оплаквали пред Комисията. Какви са причините България да не си защитава интереса? Причините са много, но една от най-важните е, че не сме намирали завишените цени на „Газпром“ за България като проблем, от една страна. Или когато сме го дефинирали, той е бил поставян в контекста на други, по-големи зависимости и интереси. Примерно, когато строяхме „Южен поток“ говорехме за страхотни бъдещи ползи и отлагахме в небитието текущите въпроси. Ако се опитаме да персонифицираме липсата на адекватна реакция от българска страна – вината е на политиците. Основните пречки са в липса на политическа воля, за да реализираме пълния потенциал от възможности, който имаме. Няма никакви технически, правни и търговски причини, поради които да свеждаме възможностите си само до „Газпром“ и само по този маршрут. А задължението ни в договора с „Газпром“ да не правим реекспорт и да платим заявеното количество, независимо дали ще го вземем – или не? Това са ограничение на хартия, които никога не могат да бъдат изпълнени. Нито договора с „Газпром“, който имаме с прословутата клауза „вземи или плати“, или забраната за експорт, някога са били ограничител. Стокхолмският арбитраж, на практика, отмени всички квоти "вземи и плати" в договорите. Освен това, в рамките на договора с „Газпром“, поне 20 процента от обемите за България, можеха да бъдат диверсифицирани. Въпреки това „Булгаргаз“ играе ролята на филиал на „Газпром“: нито се провеждат търгове за конкурентни доставки, нито се сключват договори с когото и да е. Основната писта за кариерно развитие на хората, в Булгаргаз“, е недопускането на конкурентен внос на газ . И това действителн работи за тях. Мнозина се издигнаха, станаха по-големи шефове. Говорите за корупция? Говорим за грандкорупция. Корупция е слаба дума в бизнеса с енергийни ресурси. В публичното пространство бившият енергиен министър Трайчо Трайков спомена, че България е загубила окол 3 млрд. лева за 10 години. Това е сриозна сума. Към тази сума трябва да се добави още 1.5 млрд. лева недовзети суми от тарифните такси за пренос на газ. Сумата е доста внушитела, но както се казва „Насила хубост не става“. Въпреки слабата позиция на България, изразихте мнение, че тя може да бъде допълнена. Какво предлагате? Позцицията на България беше внесена в ЕК по време на служебното правителство, под диктовка на експерти на „Булгаргаз“. Тя е неопределена, без гръбнак. Не случайно руската преса изтъкна, че България е единствената страна от Европа, която приема становището на „Газпром“ и се оказва от претенции, които са й дължими, т.е. възможни за доказване. Сега имаме друга възможност: преговорите между ЕК и „Газпром“ са във фаза, в която Комисията представя получените становища от България и другите засегнати страни по това дело. И бихме могли да допълним тази позиция, както на национално равнище, така и да увеличим броя на засегнатите страни, включително и нашата експертна група е такава („Справедливи цени на горивата“ и експерти). Какво ще е допълнението? Ще искаме Комисията да наложи глоба на „Газпром“ по чл. 7, не по чл. 9 и да промени търговските условия в договора, за да можем да искаме и компенсация за поведението на “Газпром“ в продължение на десетки години. По чл. 9 може да се заведат искове на национално равнище, включително и действия на КЗК, но ние знаем, че КЗК е фасада, зад която няма нищо. Ще се възползваме от решението на Стокхолмския арбитраж и ще искаме да се премахне клаузата „вземи или плати“. На второ място ще искаме, както „Газпром“ можа да поиска нова точка на доставка, напр. границата с Турция (във връзка с „Турски поток“), така и ние да искаме доставка, напр. на руско-украинската граница.

Comments

Popular posts from this blog

Извинението на Путин: Признание под натиск

  Извинението на Путин към Алиев публикувано на сайта kremlin.ru е ясен сигнал, че вината на руските ПВО за свалянето на цивилния самолет е била напълно доказана и не е имало как да бъде прикрита. Това извинение е изключителен случай, тъй като в речника на Путин думата „извинение“ – в различните ѝ форми – на практика не съществува. Говорил е за съжаление и достойни за съжаление обстоятелства, но конкретен израз на извинение е трудно да се намери в неговата дългогодишна публична реторика. "Панцир" и политическата цена на грешките Системата „Панцир“, предоставена под управлението на Кадиров, се оказа фатална – и инцидентът е пряк резултат от тази политика. Вместо да посочи ясно Кадиров като отговорен, Путин насочва вината към украинците или дори към собствените си генерали. Реални последствия за виновните обаче не се очакват, което подчертава нежеланието му да се конфронтира с ключови фигури в собствената си властова система. Неубедителните оправдания и пропуските в отговорност...

Peevsky - Bulgaria's Ivanishvili - the suppression of Bulgarian democracy?

The most crucial task in the upcoming elections is to stop Peevski (DP) on his path to state control. All talk of economic growth, reforms, incomes, joining Schengen and the eurozone must be put on hold because if we allow this man to take power, none of these goals will make sense. The signals are clear. After reopening the procedure for the election of the Prosecutor General, Peevski has reopened the procedure for the election of the head of the SAC. The same institution put him on the electoral track with the bounty - the DPS logo. And this is a pre-emptive move because the personal political capital of his lieutenant - the current head of the SAC, Cholakov - has been spent. Moreover, Cholakov's mandate has expired - so he will inevitably become a liability if Parliament succeeds in replacing its quota in the SJC before it makes new appointments. Is this not enough to convince you that Peevski is a strategic handicap for the future of this country?  The omnipotent DP is in sole ...

Вярата не се преподава, тя се живее

И търсят духът на Караджата... Разделението между църква и държава не е просто модерна прищявка или плод на секуларизъм. То е дълбоко осъзнат принцип, формиран след векове на исторически опит, който доказва, че когато църквата и държавата се смесват, и двете страдат – първата губи своята духовна чистота, а втората – своята институционална стабилност. Въпреки това, периодично се чуват призиви за въвеждане на задължително религиозно обучение в българските училища, често облечени в реторика за „укрепване на традиционните ценности“ или „възраждане на националната идентичност“. Но тези предложения крият сериозни рискове – не само за личната свобода, но и за самата вяра и все още крехката ни демокрация. Вярата като тайнство, а не учебен предмет Вярата в Бог, както и всяко истинско духовно търсене, не може да бъде сведена до набор от правила, текстове или формули. Тя не е като математика или история, които могат да бъдат преподавани като факти и дати. Вярата е тайнство – интимен процес, ко...