Инициативата „Справедливи цени на горивата“ и група експерти (Трайчо Трайков,Мартин Владимиров, Ивайло Дерменджиев и Красен Станчев) се обърнаха в края на май с отворено писмо към правителството да не пропуска шансовете за компенсации от „Газпром“ по делото, което ЕК води срещу компанията за злоупотреба с господстващо положение.
Писмото алармира за действията на служебния кабинет, които не защитават интересите на България по най-добрия начин. В четвъртък, инициаторите на писмото, организираха конференция, за да разяснят проблема.
Според тях, в представената от България позиция пред ЕК се иска да се приложи чл. 9 на Регламент 1 от 2003-та, който е в интерес на „Газпром“ и компанията няма да плати на страната ни нанесените щети. Според Илиян Василев, в рамките на 10 години, те възлизат на около 4.5 млрд. лв. Другата възможност била правителството да иска прилагане на чл. 7. Той предполага компенсации и е поискан от всички останали засегнати страни. Експертите предлагат страната ни да допълни позицията си. „Справедливи цени на горивата“ ще внесе становище, което ще иска ЕК да приложи член 7 за всички засегнати страни.
По темата разговаряме с Илиян Василев.
Г-н Василев как си обяснявате позицията на България по делото на ЕК срещу „Газпром“ – тя е твърде предпазлива, на фона на това, че сме сред най-засегнатите страни от завишените цени на газа?
Това трудно може да се интерпретира като изненада: че разследването на ЕК срещу „Газпром“ никога не е било съпроводено с информация от българска страна. България просто попадна в щастливо стечение на обстоятелствата, че други страни и самата ЕК се самосезира по злоупотребата с пазарно положение на „Газпром“ и бяхме посочени като една от най-пострадалите страни. Но ние никога сме се оплаквали пред Комисията.
Какви са причините България да не си защитава интереса?
Причините са много, но една от най-важните е, че не сме намирали завишените цени на „Газпром“ за България като проблем, от една страна. Или когато сме го дефинирали, той е бил поставян в контекста на други, по-големи зависимости и интереси. Примерно, когато строяхме „Южен поток“ говорехме за страхотни бъдещи ползи и отлагахме в небитието текущите въпроси. Ако се опитаме да персонифицираме липсата на адекватна реакция от българска страна – вината е на политиците. Основните пречки са в липса на политическа воля, за да реализираме пълния потенциал от възможности, който имаме. Няма никакви технически, правни и търговски причини, поради които да свеждаме възможностите си само до „Газпром“ и само по този маршрут.
А задължението ни в договора с „Газпром“ да не правим реекспорт и да платим заявеното количество, независимо дали ще го вземем – или не?
Това са ограничение на хартия, които никога не могат да бъдат изпълнени. Нито договора с „Газпром“, който имаме с прословутата клауза „вземи или плати“, или забраната за експорт, някога са били ограничител. Стокхолмският арбитраж, на практика, отмени всички квоти "вземи и плати" в договорите. Освен това, в рамките на договора с „Газпром“, поне 20 процента от обемите за България, можеха да бъдат диверсифицирани. Въпреки това „Булгаргаз“ играе ролята на филиал на „Газпром“: нито се провеждат търгове за конкурентни доставки, нито се сключват договори с когото и да е. Основната писта за кариерно развитие на хората, в Булгаргаз“, е недопускането на конкурентен внос на газ . И това действителн работи за тях. Мнозина се издигнаха, станаха по-големи шефове.
Говорите за корупция?
Говорим за грандкорупция. Корупция е слаба дума в бизнеса с енергийни ресурси. В публичното пространство бившият енергиен министър Трайчо Трайков спомена, че България е загубила окол 3 млрд. лева за 10 години. Това е сриозна сума. Към тази сума трябва да се добави още 1.5 млрд. лева недовзети суми от тарифните такси за пренос на газ. Сумата е доста внушитела, но както се казва „Насила хубост не става“.
Въпреки слабата позиция на България, изразихте мнение, че тя може да бъде допълнена. Какво предлагате?
Позцицията на България беше внесена в ЕК по време на служебното правителство, под диктовка на експерти на „Булгаргаз“. Тя е неопределена, без гръбнак. Не случайно руската преса изтъкна, че България е единствената страна от Европа, която приема становището на „Газпром“ и се оказва от претенции, които са й дължими, т.е. възможни за доказване. Сега имаме друга възможност: преговорите между ЕК и „Газпром“ са във фаза, в която Комисията представя получените становища от България и другите засегнати страни по това дело. И бихме могли да допълним тази позиция, както на национално равнище, така и да увеличим броя на засегнатите страни, включително и нашата експертна група е такава („Справедливи цени на горивата“ и експерти).
Какво ще е допълнението?
Ще искаме Комисията да наложи глоба на „Газпром“ по чл. 7, не по чл. 9 и да промени търговските условия в договора, за да можем да искаме и компенсация за поведението на “Газпром“ в продължение на десетки години. По чл. 9 може да се заведат искове на национално равнище, включително и действия на КЗК, но ние знаем, че КЗК е фасада, зад която няма нищо. Ще се възползваме от решението на Стокхолмския арбитраж и ще искаме да се премахне клаузата „вземи или плати“.
На второ място ще искаме, както „Газпром“ можа да поиска нова точка на доставка, напр. границата с Турция (във връзка с „Турски поток“), така и ние да искаме доставка, напр. на руско-украинската граница.
Извинението на Путин към Алиев публикувано на сайта kremlin.ru е ясен сигнал, че вината на руските ПВО за свалянето на цивилния самолет е била напълно доказана и не е имало как да бъде прикрита. Това извинение е изключителен случай, тъй като в речника на Путин думата „извинение“ – в различните ѝ форми – на практика не съществува. Говорил е за съжаление и достойни за съжаление обстоятелства, но конкретен израз на извинение е трудно да се намери в неговата дългогодишна публична реторика. "Панцир" и политическата цена на грешките Системата „Панцир“, предоставена под управлението на Кадиров, се оказа фатална – и инцидентът е пряк резултат от тази политика. Вместо да посочи ясно Кадиров като отговорен, Путин насочва вината към украинците или дори към собствените си генерали. Реални последствия за виновните обаче не се очакват, което подчертава нежеланието му да се конфронтира с ключови фигури в собствената си властова система. Неубедителните оправдания и пропуските в отговорност...
Comments
Post a Comment