Skip to main content

Равносметка на сутринта - след срещата ЕС - Западни Балкани

asset.com


Ето и моята равносметка на сутринта, след еуфорията от срещата ЕС - Западните Балкани.

Първо, срещата си е успех, както и да се погледне, защото е правилен избор на ЕС тема от България като европредседател. Защото организацията беше на ниво, поне не стана реч за нещо, което да е смутило гостите или медиите. Винаги може да и
Второ, част от неудовлетворението произтича от грешни и прекомерни очаквания, те са за сметка на очакващите. Който е очаквал нещо повече от декларацията, значи няма понятие как работи евробюрокрацията и изобщо всяка бюрокрация, от жаргона, от послания и т.н. Голяма рядкост са "цветните" политици, които "светят" с различност - повечето използват клишета, жаргон, проверени фрази и т.н. Специализират в дългото говорене и нищоказването.
Няма как да бъде по -друг начин в Европа, която няма лидери от калибъра на Тачър, Кол, Де Гол, Рейгън. Общите декларации често губат цветността си в процеса на съгласуване, и става средностатистическо сиво, тъй като отразяват уравновесени интереси. От прекомерно "балансиране" накрая губят яркост - но тези, които работят с темата гледат скритото съдържание зад всяка дума. И тук има някои послания, но са далеч от това, което би могло да се направи. Но кой да го направи - Борисов именно поради езиковата си бариера не може да се бори за съдържателни ангажименти или да преодолее в тет-а-тет разговор /преводите винаги убиват значителна част от енергията на посланието/ съмненията на "големите". Той е силен във фото-оп и жестовете - да прегърне, да каже конграчулейшънс, да даде на родната публика усещането за гордост и личен успех - въпреки че нито европредседателството е негов личен успех, още по-малкото визитата на лидерите на страните от ЕС. Просто те така правят на всеки шест месеца - срещат се в поредната държава - европредседател. Ние подходихме към нашите 15 минути слава като към спортно състезание. Но това е наша специфика.
Трето, тези които са очаквали да има конкретика в декларацията, особено по датата за присъединяване или каквато и да е дата, не са реалисти. От гледна точка на ЕС, посочване на какъвто и да е срок, който може да се възприеме като краен или гарантиран ангажимент от ЕС за присъединяване е лоша преговорна политика. Страните от Западните Балкани носят свои огромен риск от вътрешните си проблеми и несъвместимост с европейските принципи за върховенство на закона, на демокрация и пазарната икономика /вижте и как стоят тези теми у нас, което допълнително охлади ентусиазма на "старите" страни членове към разширяване/. Ако тези рискове не се терапират и страстите опитомят преди тези страни да да влязат, то всичко това ще се стовари върху съюза и вместо да го заздрави, ще го дестабилизира. Ето защо, е правилна ЕС политика въпроса за членството на страните от Западните Балкани, да остане отворен, като добра преговорна позиция, за да се въздейства върху местните елити.
Четвърто, там където резултатите би трябвало да бъде оценени като най-предметни - тези 10 милиарда евро за свързаност и инфраструктура - също има добра новина, но само на пръв поглед. Първо, в тези суми влизат вече започнати проекти. Второ, слабост - наша и на съседите /в някои отношение те дори са по-чевръсти от нас/ е липсата на проекти - детайлно разработени, готови за финансиране и с доказан капацитет за управление. До този момент всичко е бла - бла, политиците си говорят на висок глас, но проектите се придвижват със скоростта на охлюв, без да има грам идея как да се стигне до тяхната реализация. Досега сто пъти да сме построили пътна и жп връзки с Македония и Албания, готовността на Световната Банка и ЕИБ не е била по-малка, но вижте какво става и у нас с инфраструктурните проекти. Как да очакваш хора, които не могат инфраструктурен проект у нас да реализират, за бъдат по-успешни при трансгранични регионални проекти.
Да, за историята ще остане фактът, снимките, репортажите, надеждите, посланията и оптимизма.
Но, успехът на който и да е съмит, включително този, се вижда от дистанцията на времето - там където нещо се е свършило.

Comments

Popular posts from this blog

Денят след, като размисъл за деня преди изборите.

Вече няма съмнение, че ГЕРБ и ДПС са две лица на една и съща монета. Зависимостите са асиметрични, тоест Пеевски държи силните карти, но Борисов ще бяга от правителство на ГЕРБ и ДПС като дявол от тамян. Защото не може да управлява по друг начин, освен този, който доведе до 2020 година. До тук тривия. Стратегията им включва обезличаване на ППДБ и повече интриги за да ги разделят на принципа – добрите от ДаБГ и лошите от ППДБ. Още от сега започнаха. Няма да успеят, защото в момента в който някой от лидерите понечи да направи опит да възстанови комуникацията за власт с ББ е приключил окончателно като политик. Вече не може да мине номера, аз ще говоря само с Борисов, защото не можеш да говориш с него без да виждаш сянката на Пеевски. Да го кажа в прав текст – да, за тези избори са единствената алтернатива, но не за следващите, ако още си мислят, че са незаменими и незаобиколими, и че имат крепостен електорат, много силно грешат. Изобщо на тези избори ще катастрофира цялата политическа л...

Истинските виновници не са в доклада на Парламентарната комисия по договора на Булгаргаз и Боташ

  Този документ, който BG Elves показват доказва, че движещият фактор за договора Боташ - Булгаргаз е Владимир Малинов, който настоява Даница Златева да го подпише, а тя се разсейва, защото съзнава, че са я поставили "на дузпата". Междувременно без тристранния протокол между Боташ, Булгартрансгаз и Булгаргаз договор между Булгаргаз и Боташ нямаше да има. В случая Булгаргаз е натиснат отстрани - от БТГ и отгоре от министъра да подпише договор, който е неизгоден за компанията. А сега цялата история. Владимир Малинов, за да остане на поста си, още при първото служебно правителство на Румен Радев, на Янев, предава в президенството пътната карта на Турски проект. Борисов е бесен, но Пеевски взема Малинов под свое крило. Тъй като картата се търси навсякъде, но е изобличителен документ и за самия Радев, тоест е горещ картоф, съдържанието и е експлозивно /за знаещите и желаещите да я интерпретират като последствия/, президентът Радев нарежда, картата да се даде на назначения от него ...

Борисов се опитва да се договори със Запада за продължението на модела Луканов

  Борисов реши, че не може да отстъпва по темата Турски поток, и започна да се гордее с него, дори под заплаха да влезе в Магнитски /Дамоклевият меч все още виси/, защото се разпада цялата конструкция и логика на властта, заради която влезе в политиката преди повече от 20 години. Тогава задкулисието реши да смени Иван Костов, защото се уплаши, че не може да го контролира. Борисов бе още никой за да смени Костов, за това първо в играта влезе магията на монарха, и след това пласираха и нашия Путин /генералът от силовите структури/. Днес Борисов започна да показва "зъби" и да заплашва с разглобка, ако ППДБ и западните ни партньори не приемат неговия модел за корупция с елементи на атлантизъм, както на времето Западът прие моделът на прехода на Луканов. Без пълен контрол върху службите, прокуратура, регулатори, той не може да съществува. За това и новата сглобка няма да проработи, поне в този вид, който си я представят в ППДБ. Говорим за условния или обобщаващ образа на новия ели...