Стенограма на коментар на Илиян Василев за газовата
борса
От 21.06.2019
Днес другата тема,
която е, присъствах в Комисията по енергетика. На първо четене премина Законопроектът
за изменение и допълнение в Закона за енергетиката, с която накратко се направиха
изменения, които правят възможна борсата на природен газ в България. Това е,
разбира се, част от усилията за либерализация на газовия пазар, една твърде плаха
и много закъсняла стъпка.
Самото заседание на
Комисията мина доста традиционно, нямаше кой знае какви оживени дебати, както
имаше между впрочем миналия път. Това, което е добро, е, че Комисията и нейният
председател са действително загрижени да не направят някоя грешка, защото нещата
са твърде важни и поради тази причина очаквам между първо и второ четене действително
да се проведат разисквания и съответно да се подобрят много от текстовете и да
се махнат някои неща, които са много притеснителни.
Какво мога да кажа
- първо, целите, които са поставени за либерализация на пазара, които са в един
член 176а, което касае обществения доставчик и предлаганите от него количества
на организирания борсов пазар, те са твърде, твърде скромни и далеч от онова, което е в региона. За
сравнение, Румъния отдавна е достигнала степен на независимост, Газпром там
въобще не играе кой знае каква голяма роля, в Турция делът на Газпром падна
около 50 % и намалява, в Гърция без да има газова борса делът на Газпром е пак
50 %. А в онова, което четем в член 176 от измененията в Закона, 176а, който се
въвежда в първата алинея, се дава именно плахите и много внимателни и бавни
стъпки - в 7 на 100 ще бъдат предлагани от продажби на борсовия пазар от
Булгаргаз от цялото потребление, значи 7 на 100 ще бъде либерализацията в
портфейла на Булгаргаз, а през 2021 година 13.5 %. Разбирате ли колко бавно,
отчайващо бавно и затова този закон прави абсолютно опит да се съвмести
несъвместимото – либерализацията на пазара за запазване доминантната роля на
Газпром, няма как да стане.
Значи 50 % дял и
още по-малко в Румъния, при нас след 2 години 13.5 %, след което на 2022,
когато фактически изтича договорът с Газпром, 20%, това са в рамките на количествата
вероятно „take or pay“,
които могат да се вместят и което е най-странно, че не се спира на 2022 година, а продължава 2023 и 2024 година, което
означава само едно, ето това е новината.
Новината е, че 2023 година Булгаргаз отново ще поднови
договора с Газпром и няма да има никава либерализация и никаква конкуренция,
защото конкуренцията, като я разпространите само на 27 % от пазара, то каква
конкуренция, това е какъв либерализиран пазар? Нещо повече, чак в 2024 година
35 %, разбирате ли за какво става реч? 2025 година България няма да достигне
нивата от 2019 година на конкуренция, което има в момента Гърция, Румъния и
изобщо навсякъде около нас, това ако не се нарича пленена воля, здраве му кажи.
Проблемът е още по-голям. Проблемът е значим в това, че когато вие имате
различни правила, тъй като очевидно по тази схема Газпром изобщо няма да
предлага нищо на организираната борсова търговия, вие дефакто Газпром го поставяте
в една друга група, в самостоятелна група, самодостатъчна, той нито се
конкурира, нито се състезава, нито за него важат правилата, защото по тези изменения
на закона, те задължават търговците дори компаниите, които добиват газ в
България, да предлагат задължителни количества през борсата, което това е,
както се казва, „насила ликвидност да
правиш“ - не е лошо и по принцип това не е изключение само за българската
борса, но не само ликвидността и липсата на ликвидност не е причината нещата в
България да не се случат, либерализацията.
Това е следствие от
един модел, който забранява или прави почти незвъмножна конкуренцията и
освобождаването на пазара, защото там има гарантирани ниши и гарантирани
договори, ако след 2021, 2022,2023 година продължават да доминират нефтено-индексираните
договори и един доставчик, вие каква борса ще направите- от едната страна дългосрочни
договори, а от друга страна искате къси търговии да ви станат по-гъвкави, бихте
ли ми казали как точно ще направите колебание в цени, когато договорът ви е
неизменен по нефтено-индексирания тертип, който има с Газпром, а от друга
страна ще играете на борси, нали, това просто е немислимо, но аз много се
надявам, че все пак тъй като ръководството на Комисията изглежда заинтересовано
да намери най-доброто решение и да не влиза в крайности, се надявам между двете
четения да има сериозен разговор.
Също, което е похвално
да кажа за Комисията, че очевидно са възприели това, което миналият път казахме
за това, че тя борсата още не е родена, те искат да лицензират търговците.
Значи, нямате ликвидност, нямате утвърдено място в борсата, тоест хората да
отидат там, за да си купят газ и вие искате да лицензирате тези, които търгуват.
Просто е, както се казва, „нероден Петко, а те вече го обличат в униформа“.
Това е от мен за днес, до следващата седмица.
Comments
Post a Comment