Skip to main content

Стенограма на коментар на Илиян Василев за газовата борса
От 21.06.2019


Днес другата тема, която е, присъствах в Комисията по енергетика. На първо четене премина Законопроектът за изменение и допълнение в Закона за енергетиката, с която накратко се направиха изменения, които правят възможна борсата на природен газ в България. Това е, разбира се, част от усилията за либерализация на газовия пазар, една твърде плаха и много закъсняла стъпка.
Самото заседание на Комисията мина доста традиционно, нямаше кой знае какви оживени дебати, както имаше между впрочем миналия път. Това, което е добро, е, че Комисията и нейният председател са действително загрижени да не направят някоя грешка, защото нещата са твърде важни и поради тази причина очаквам между първо и второ четене действително да се проведат разисквания и съответно да се подобрят много от текстовете и да се махнат някои неща, които са много притеснителни.
Какво мога да кажа - първо, целите, които са поставени за либерализация на пазара, които са в един член 176а, което касае обществения доставчик и предлаганите от него количества на организирания борсов пазар, те са твърде, твърде скромни  и далеч от онова, което е в региона. За сравнение, Румъния отдавна е достигнала степен на независимост, Газпром там въобще не играе кой знае каква голяма роля, в Турция делът на Газпром падна около 50 % и намалява, в Гърция без да има газова борса делът на Газпром е пак 50 %. А в онова, което четем в член 176 от измененията в Закона, 176а, който се въвежда в първата алинея, се дава именно плахите и много внимателни и бавни стъпки - в 7 на 100 ще бъдат предлагани от продажби на борсовия пазар от Булгаргаз от цялото потребление, значи 7 на 100 ще бъде либерализацията в портфейла на Булгаргаз, а през 2021 година 13.5 %. Разбирате ли колко бавно, отчайващо бавно и затова този закон прави абсолютно опит да се съвмести несъвместимото – либерализацията на пазара за запазване доминантната роля на Газпром, няма как да стане.
Значи 50 % дял и още по-малко в Румъния, при нас след 2 години 13.5 %, след което на 2022, когато фактически изтича договорът с Газпром, 20%, това са в рамките на количествата вероятно „take or pay“, които могат да се вместят и което е най-странно, че не се спира на 2022 година, а продължава 2023 и 2024 година, което означава само едно, ето това е новината.
Новината е, че 2023 година Булгаргаз отново ще поднови договора с Газпром и няма да има никава либерализация и никаква конкуренция, защото конкуренцията, като я разпространите само на 27 % от пазара, то каква конкуренция, това е какъв либерализиран пазар? Нещо повече, чак в 2024 година 35 %, разбирате ли за какво става реч? 2025 година България няма да достигне нивата от 2019 година на конкуренция, което има в момента Гърция, Румъния и изобщо навсякъде около нас, това ако не се нарича пленена воля, здраве му кажи. Проблемът е още по-голям. Проблемът е значим в това, че когато вие имате различни правила, тъй като очевидно по тази схема Газпром изобщо няма да предлага нищо на организираната борсова търговия, вие дефакто Газпром го поставяте в една друга група, в самостоятелна група, самодостатъчна, той нито се конкурира, нито се състезава, нито за него важат правилата, защото по тези изменения на закона, те задължават търговците дори компаниите, които добиват газ в България, да предлагат задължителни количества през борсата, което това е, както се казва,  „насила ликвидност да правиш“ - не е лошо и по принцип това не е изключение само за българската борса, но не само ликвидността и липсата на ликвидност не е причината нещата в България да не се случат, либерализацията.
Това е следствие от един модел, който забранява или прави почти незвъмножна конкуренцията и освобождаването на пазара, защото там има гарантирани ниши и гарантирани договори, ако след 2021, 2022,2023 година продължават да доминират нефтено-индексираните договори и един доставчик, вие каква борса ще направите- от едната страна дългосрочни договори, а от друга страна искате къси търговии да ви станат по-гъвкави, бихте ли ми казали как точно ще направите колебание в цени, когато договорът ви е неизменен по нефтено-индексирания тертип, който има с Газпром, а от друга страна ще играете на борси, нали, това просто е немислимо, но аз много се надявам, че все пак тъй като ръководството на Комисията изглежда заинтересовано да намери най-доброто решение и да не влиза в крайности, се надявам между двете четения да има сериозен разговор.
Също, което е похвално да кажа за Комисията, че очевидно са възприели това, което миналият път казахме за това, че тя борсата още не е родена, те искат да лицензират търговците. Значи, нямате ликвидност, нямате утвърдено място в борсата, тоест хората да отидат там, за да си купят газ и вие искате да лицензирате тези, които търгуват. Просто е, както се казва, „нероден Петко, а те вече го обличат в униформа“. Това е от мен за днес, до следващата седмица.

Comments

Popular posts from this blog

Денят след, като размисъл за деня преди изборите.

Вече няма съмнение, че ГЕРБ и ДПС са две лица на една и съща монета. Зависимостите са асиметрични, тоест Пеевски държи силните карти, но Борисов ще бяга от правителство на ГЕРБ и ДПС като дявол от тамян. Защото не може да управлява по друг начин, освен този, който доведе до 2020 година. До тук тривия. Стратегията им включва обезличаване на ППДБ и повече интриги за да ги разделят на принципа – добрите от ДаБГ и лошите от ППДБ. Още от сега започнаха. Няма да успеят, защото в момента в който някой от лидерите понечи да направи опит да възстанови комуникацията за власт с ББ е приключил окончателно като политик. Вече не може да мине номера, аз ще говоря само с Борисов, защото не можеш да говориш с него без да виждаш сянката на Пеевски. Да го кажа в прав текст – да, за тези избори са единствената алтернатива, но не за следващите, ако още си мислят, че са незаменими и незаобиколими, и че имат крепостен електорат, много силно грешат. Изобщо на тези избори ще катастрофира цялата политическа л...

Извинението на Путин: Признание под натиск

  Извинението на Путин към Алиев публикувано на сайта kremlin.ru е ясен сигнал, че вината на руските ПВО за свалянето на цивилния самолет е била напълно доказана и не е имало как да бъде прикрита. Това извинение е изключителен случай, тъй като в речника на Путин думата „извинение“ – в различните ѝ форми – на практика не съществува. Говорил е за съжаление и достойни за съжаление обстоятелства, но конкретен израз на извинение е трудно да се намери в неговата дългогодишна публична реторика. "Панцир" и политическата цена на грешките Системата „Панцир“, предоставена под управлението на Кадиров, се оказа фатална – и инцидентът е пряк резултат от тази политика. Вместо да посочи ясно Кадиров като отговорен, Путин насочва вината към украинците или дори към собствените си генерали. Реални последствия за виновните обаче не се очакват, което подчертава нежеланието му да се конфронтира с ключови фигури в собствената си властова система. Неубедителните оправдания и пропуските в отговорност...

Peevsky - Bulgaria's Ivanishvili - the suppression of Bulgarian democracy?

The most crucial task in the upcoming elections is to stop Peevski (DP) on his path to state control. All talk of economic growth, reforms, incomes, joining Schengen and the eurozone must be put on hold because if we allow this man to take power, none of these goals will make sense. The signals are clear. After reopening the procedure for the election of the Prosecutor General, Peevski has reopened the procedure for the election of the head of the SAC. The same institution put him on the electoral track with the bounty - the DPS logo. And this is a pre-emptive move because the personal political capital of his lieutenant - the current head of the SAC, Cholakov - has been spent. Moreover, Cholakov's mandate has expired - so he will inevitably become a liability if Parliament succeeds in replacing its quota in the SJC before it makes new appointments. Is this not enough to convince you that Peevski is a strategic handicap for the future of this country?  The omnipotent DP is in sole ...