Skip to main content

Булгаргаз vs Европейската комисия - за цената на природния газ и за доверието

Уупс, Николай Павлов сгази лука. Този път яко.
Опроверга данните на Европейската комисия за цената на природния газ по договорите с Газпром за второто тримесечие на тази година, които бяха за 19,92 евро на мегаватчас /според Комисията/. Според шефа на Булгаргазq истинската цена била 17,81 евро/МВТч, а според запознати е дори по-ниска - 17,41 евро/МВТч. И забележете, всички цени в тримесечния доклад на ЕК - в случая за второто тримесечие на тази година, се дават на границата на съответната държава.
Става още по-интересно, защото договорът на Булгаргаз с Газекспорт е цена на Исакча, на украино-румънска граница т.е. сравнението трябва да включва цената на границата на България -
т.е. Кардам, плюс разходите по ангажимент на капацитет, такса пренос, таксите за съхранение и нормативно определената печалба на Булгаргаз, като обществен доставчик. Ако това, което казва Булгаргаз е вярно, излиза че от посочените от шефа на Булгаргаз цена за да получим цената на договора на Газпром, на принципа „нет бек“, трябва да извадим още повече от две евро на МВТч, за да стигнем до истинската цена на Исакча. Определено мога да твърдя, че подобна цена за природен газ в ЕС просто е нереалистична.
Но да се върнем на спора - кой казва истината - Европейската комисия или Булгаргаз?
Първо, шефът на Булгаргаз твърди, че най-ниската в ЕС у нас е резултат на изключително ценния договор от преди пет години, в който срещу ангажимент да строим Южен поток сме получили
тази най-изгодна цена. Няма как да знаем детайлите, защото договорите са тайна - бяха тайна при БСП, останаха тайна при ГЕРБ. Но този ангажимент има своите финансови измерения и те не са отпаднали. Както много пъти съм посочвал, срещу „отстъпките" на Газпром има насрещни отстъпки - по гарантиране на монопол, по субсидираните тарифи на Газекспорт за пренос, по твърдите условия на производните договори с потребители, които увеличават значително цената при пиково търсене. Тоест, напълно възможно и вероятно е да се сравняват ябълки и круши – данните на ЕК и на Булгаргаз да включват различни компоненти.
Второ, това, че информацията на ЕК може да се разминава с тази на Булгаргаз не е вина на ЕК, а на подателя на тази информация. Тъй като цената по договора е търговска тайна на Булгаргаз и
Газпром, то е ясно, че своевременното подаване на информация /което е задължение/ към общоевропейските институции, е отговорност на Булгаргаз. Не може да бъде работа на регулатора, тъй като той също получава инфо от първоизточника.
Трето, ако Булгаргаз е подал невярна информация, която е минала през "регулиране" на цената от
КЕВР – процес който отчита освен горепосочените и недовзетите или надвзетите приходи, т.е. ако има разлики, това не означава, че крайният потребител не е платил цялата цена.
Само казвам, че с това си "опровержение" Булгаргаз отвориха кутията на Пандора – и най-вече, ако Европейската комисия няма вярна представа за цените, какво да кажем за българските потребители. Ако цените на Газпром действително са най-ниските нетно, както твърдят, къде отиват разликите между цените на ЕК и на Булгаргаз и има ли скрити игри?
Ето ви няколко възможни обяснения:
а. излизат извън Булгаргаз към трети страни и договори, които смазват механизма на защита на руския газов монопол.
б. покриват загуби на Булгаргаз, дължащи се на пропуски в мениджмента и неспособност да се управляват ценовите рискове, да си съберат дължимите суми от неизрядни длъжници.
Така изрядните плащат за несъбраните суми от Топлофикация София. Тази схема се поддържа на
изкуствено дишане от БЕХ, чрез изкупуване на дългове на длъжници към Булгаргаз, за да могат софиянци да имат евтино парно и топла вода. Ако си спомняте, имаше един дълг от 106 милиона лева за доставен газ, който частни съдебни изпълнители, заплашиха да съберат от Топлофикация по принудителен начин. Това е скрито и непозволено от европейските закони субсидиране, което няма как да продължи безкрайно, защото общата сума на дълговете на Топлофикация е над 500 милиона лева, а БЕХ изчерпа възможността да поема дълг, за да прави изкуствен заслон на тези "политически" схеми.
Само да напомня, че миналата година Топлофикация е платила само 30!? милиона лева от този дълг, които вероятно не могат да покрият плащания дори по лихви за просрочие. По всички правила на финансовата отчетност този дълг, вероятно, трябва да се води несъбираем и необслужван. 
Най-странното в схемата с недовзети и надвзети приходи, които КЕВР е принуден да прилага, при
отсъствието на либерализиран и конкурентен пазар на природен газ у нас, за да обере колебанията в цените, това често се превръща в политически-целесъобразен стремеж –повишенията да се държат под 5%, за да не увеличава произвоно цената на парното и топлата вода. Накрая обаче, тези малки загуби се натрупват и регулаторът няма как да не ги отчете и да бъдат платени от потребителите. Политически има смисъл, но счетоводно тези загуби няма как да се разхвърлят, като по-големите повишения на цените винаги се падат в сезони с понижено потребление, т.е. не водят да адекватно по-високи приходи на Булгаргаз.
Тази ръчна регулация няма нищо общо с пазар на природен газ. Просто пазар няма.
Умножете консумацията на второто тримесечие за тази година по разликата между цената на ЕК и цената, която сега Булгаргаз твърди, че е достоверната, и ще получите доста голяма сума, която иска своите отговори и проверки от институциите.
Пак едни много десетки милиони лева, всеки три месеца. Бизнес извън регулация.
А редица страни в Европа до три - пет години престават да регулират цените на природния газ. И
тогава всякакви сравнения с България ще бъдат безпредметни. Така е в Газпромланд.

Comments

Popular posts from this blog

Денят след, като размисъл за деня преди изборите.

Вече няма съмнение, че ГЕРБ и ДПС са две лица на една и съща монета. Зависимостите са асиметрични, тоест Пеевски държи силните карти, но Борисов ще бяга от правителство на ГЕРБ и ДПС като дявол от тамян. Защото не може да управлява по друг начин, освен този, който доведе до 2020 година. До тук тривия. Стратегията им включва обезличаване на ППДБ и повече интриги за да ги разделят на принципа – добрите от ДаБГ и лошите от ППДБ. Още от сега започнаха. Няма да успеят, защото в момента в който някой от лидерите понечи да направи опит да възстанови комуникацията за власт с ББ е приключил окончателно като политик. Вече не може да мине номера, аз ще говоря само с Борисов, защото не можеш да говориш с него без да виждаш сянката на Пеевски. Да го кажа в прав текст – да, за тези избори са единствената алтернатива, но не за следващите, ако още си мислят, че са незаменими и незаобиколими, и че имат крепостен електорат, много силно грешат. Изобщо на тези избори ще катастрофира цялата политическа л...

Извинението на Путин: Признание под натиск

  Извинението на Путин към Алиев публикувано на сайта kremlin.ru е ясен сигнал, че вината на руските ПВО за свалянето на цивилния самолет е била напълно доказана и не е имало как да бъде прикрита. Това извинение е изключителен случай, тъй като в речника на Путин думата „извинение“ – в различните ѝ форми – на практика не съществува. Говорил е за съжаление и достойни за съжаление обстоятелства, но конкретен израз на извинение е трудно да се намери в неговата дългогодишна публична реторика. "Панцир" и политическата цена на грешките Системата „Панцир“, предоставена под управлението на Кадиров, се оказа фатална – и инцидентът е пряк резултат от тази политика. Вместо да посочи ясно Кадиров като отговорен, Путин насочва вината към украинците или дори към собствените си генерали. Реални последствия за виновните обаче не се очакват, което подчертава нежеланието му да се конфронтира с ключови фигури в собствената си властова система. Неубедителните оправдания и пропуските в отговорност...

Peevsky - Bulgaria's Ivanishvili - the suppression of Bulgarian democracy?

The most crucial task in the upcoming elections is to stop Peevski (DP) on his path to state control. All talk of economic growth, reforms, incomes, joining Schengen and the eurozone must be put on hold because if we allow this man to take power, none of these goals will make sense. The signals are clear. After reopening the procedure for the election of the Prosecutor General, Peevski has reopened the procedure for the election of the head of the SAC. The same institution put him on the electoral track with the bounty - the DPS logo. And this is a pre-emptive move because the personal political capital of his lieutenant - the current head of the SAC, Cholakov - has been spent. Moreover, Cholakov's mandate has expired - so he will inevitably become a liability if Parliament succeeds in replacing its quota in the SJC before it makes new appointments. Is this not enough to convince you that Peevski is a strategic handicap for the future of this country?  The omnipotent DP is in sole ...